زرشک کوهی چیست

زرشک کوهی از درختان وحشی می باشد که در مناطق مرطوب کوهستانی به دلیل داشتن آب و هوایی مساعد بخوبی رشد می کند.در ادامه به این سوال که زرشک کوهی چیست و آشنایی با فواید مهم آن در بارداری می پردازیم.

زرشک کوهی چیست

زرشک کوهی چیست

بسیاری از افراد به انواع مختلف میوه های کوهی و وحشی علاقه دارند و بسیار مورد توجه آن ها قرار می هند، این میوه های کوهی نیاز به شرایط آب و هوایی خاصی دارند و در همه جا امکان رشد و پرورش آن وجود ندارد، اما با توجه به نیاز خاص زیست محیطی آن، این میوه‌ها دارای تنوع بسیار زیاد و خواص فراوانی برای بدن هستند.

به همین دلیل افرادی که از خواص این میوه‌ها اطلاع دارند و به این نوع میوه ها علاقه دارند، در فصل به ثمر نشستن میوه آن‌ها را در لیست خرید خود قرار می‌دهند.

یکی از این میوه ها که حاصل درخت بنه است، میوه ای به رنگ نارنجی است که به اندازه نصف یک بند انگشت است، البته اندازه میوه بنه در دوره های مختلف رشد متغیر است، بنه در اندازه درشت آن سبز رنگ است و به راحتی جویده می شود، این میوه کوهی فواید زیادی دارد که می‌توان به تسکین کمر درد، درد قولنج، بهبود زخم و ورم‌ها.

همچنین باعث آرامش اعصاب برای افراد با مشکلات عصبی می شود این میوه مفید حاوی انواع ویتامین‌های B,Aو D بوده، و برای درمان کم خونی نیز می‌توان از این میوه کوهی استفاده کرد.

یکی دیگر از میوه هایی که در این دسته بندی قرار میگیرند زالزالک است که خواص زیادی برای بدن دارد، این میوه در دورنگ قرمز و مشکی یافت می شود که دارای خواص درمانی زیادی مانند درمان و بهبود نقرس است علاوه بر مصرف آن به صورت خام که طعم بسیار خوب و لذیذی دارد، میوه زالزالک را به صورت دم کرده نیز مصرف می‌کنند.

دمنوش این میوه خاصیت آرام بخشی داشته و برای درمان مشکلاتی مانند خستگی، بی خوابی، تنگی نفس، سرگیجه و… نیز بسیار مناسب است.

همه میوه های کوهی ایران به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا از بیماری سرطان پیشگیری کرده و زالزالک نیز جزو همین میوه ها می باشد که حتی به روند درمان این بیماری نیز کمک فراوان می‌کند، میوه درخت زالزالک را مانند میوه آسرولا که جز میوه های جنگل آمازون است می دانند، چرا که سرشار از ویتامین C بوده و برای سرماخوردگی و بهبود آنفولانزا بسیار مفید و قوی است.

آب و هوای کوهستانی شرایط رویش درختان دیگری را فراهم میکند مانند؛انار وحشی،تمشک، سیب ترش،خرمالو وحشی،پسته کوهی،آلوی وحشی و.‌..

ویژگی ظاهری زرشک کوهی به این شکل است که در اواخر مرداد ماه به رنگ قرمز مایل به آلبالویی است و بار دیگر هم در اوایل شهریور رنگ عوض می کند و به رنگ سیاه تغییر رنگ می دهد، هر یک از میوه ها دارای دو تا سه هسته کوچک به شکل بیضی و ریز هستند.

این میوه‌ها بسیار آبدار بوده و زمان برداشت این محصول در اواخر مهرماه است و آماده مصرف و عرضه به بازار می باشد.

زرشک کوهی به صورت درختچه‌ای تیغ‌داری است که به طور میانگین به طول ۱ تا ۵ متر رشد می کند، چوب این درخت معمولا به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا زرد است و برگ‌های آن بیضی‌شکل است و دارای دندانه‌های اره‌ای است و میوه‌ این درخت به رنگ قرمز، بیضوی شکل و ترش‌مزه است، موطن اصلی درختچه زرشک کشورهای اروپایی، شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیای مرکزی است.

زرشک جزو آن دسته از خوراکی هاییست که منبع فوق‌العاده ویتامین C بوده و طعم ترش و تیزی دارد، در بعضی موارد گونه‌های انگور اورگون که هم‌خانواده زرشک است و به هم شبیه هستند، گاهی اوقات زرشک نامیده می‌شود، جالب است بدانید ریشه،برگ، پوست و میوه‌های این درختچه مصرف دارویی و خوراکی دارند و بسیار مورد توجه است.

آلکالوئیدهای موجود در زرشک که در قسمت میوه، ساقه و پوست ریشه قرار دارد که مهم ترینشان بربرین‌ها هستند، بربرین ها که به‌عنوان یک نمک آلکالوئیدی عمل میکند در بسیاری از گیاهان ازجمله انگور آرگون، زردچوبه و زرشک یافت می‌شود.

طبق تحقیقات آزمایشگاهی که بر روی حیوانات انجام شده نشان می دهد که بربرین ها حاوی تاثیرات ضد تشنجی، ضدالتهابی،ضد میکروبی، ضد فشارخون و آرام‌بخش هستند.

از طرف دیگر مشخص شده که این ماده اثرات مثبتی روی سیستم ایمنی بدن داشته و برای مبارزه با بسیاری از بیماری‌ها و آلودگی ها به بدن کمک می‌کند.

علاوه بر این ها زرشک حاوی ویتامین B، کاروتنوئیدها، لوتئین، بتاکرون و زاکزانتین، کروم است، زرشک سرشار از کبالت-روی-ویتامین B , C می باشد، انواع مختلفی از زرشک در دنیا شناخته شده است که از جمله انواع مختلف آن عبارت‌اند از زرشک کوهی، ژاپنی، زرشک همیشه‌سبز، زرشک زرد، زرشک کوتاه قرمز تیره، زرشک فشفشه‌ای نارنجی و زرشک کنکورد.

زرشک سیاه یا زرشک کوهی که به عنوان زرشک آسیایی در دنیا شناخته شده با نام علمی Berberis integerrima Bunge معروف است، زرشک سیاه معمولا در آمریکا جنوبی وآسیای شرقی رشد می کند و این درخت در فصل بهار شکوفه می دهد، همانطور که از نام زرشک کوهی مشخص است این درخت بیشتر در مناطق کوهستانی و مرطوب می توان پیدا کرد و گیاهی خودرو است.

زرشک سیاه که از آن برای آب گیری نیز استفاده می شود و به آن زرشک آب گیری نیز می گویند از نظر ظاهری با زرشک پلویی تفاوت هایی دارد، زرشک کوهی دارای خواص زیادی برای سلامتی بدن بوده و در فصل برداشت مصرف آن به همه توصیه می شود.

از این محصول در مصارف گوناگونی استفاده می شود و بسیار مورد توجه است از جمله؛درصنایع غذایی و دارویی، در صنایع رنگرزی و رنگسازی و همچنین از چوب آن در صنایع زینتی مانند خاتم‌کاری و منبت‌کاری و جلاپذیری استفاده می‌شود، ولی به دلیل داشتن خواص فراوان زرشک کوهی مهم‌ترین مصرف آن در صنایع غذایی و دارویی است.

هنگام چیده شدن میوه زرشک کوهی در فصل برداشت معمولاً آن را به صورت دستی یا ضربه‌ای و بدون شاخه یا با شاخه انجام می‌ دهند و سپس آن را برای خشک کردن جدا کرده و به قسمت مورد نظر منتقل می کنند، پس از جدا کردن شاخه‌ها و خارها، در آفتاب یا در سایه خشک می کند و برای مصارف غذایی و دارویی به بازار عرضه می‌کند و به دست مصرف کننده می رسانند.

خواص زرشک کوهی در طب سنتی

خواص زرشک کوهی در طب سنتی

زرشک دارای طعمی ترش است و در طب سنتی نیز دارای طبع سرد و خشک است، در نظر داشته باشید که مصرف خود زرشک و یا ریشه و ساقه و برگ آن برای زنان در دوره حاملگی مناسب نیست و ممکن است باعث سقط جنین شود، پس بهتر است که در دوران بارداری از آن مصرف نکنند.

به این صورت که زرشک با انقباض رحم موجب سقط جنین می شود، همچنین بهتر است زنان شیرده نیز از زرشک استفاده نکنند، زیرا اثرات منفی زرشک می‌تواند ازطریق شیر به نوزاد منتقل بشود، پس در نظر داشته باشید که از زرشک کوهی در این دوره استفاده نکنید.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *