خواص زرشک کوهی در طب سنتی+قیمت خرید و فروش

زرشک کوهی گونه وحشی زرشک می باشد که در مناطق کوهستانی و سرد رشد میکند. این میوه بسیار پر خاصیت و در مناطق مرطوب با شرایط مناسب به فراوانی می روید. زرشک کوهی را در مهر ماه بر روی شاخه ها میتوان دید. برگها و گل ها را در فصل بهار ظاهر میشوند. این میوه خوشمزه دانه هایی به رنگ قرمز تیره مایل به سیاه دارد که در هر دانه دو تا سه دانه وجود دارد. درختچه ها خارهای فراوان دارند و در ارتفاعات دیده میشوند. میوه این درختچه ها، معمولا توسط افراد بومی چیده میشود اما مقداری که چیده میشود طبق نظارت مسئولان محیط زیست تا سه کیلوگرم میباشد و اولویت با افراد بومی منطقه می باشد. افرادی که برا چیدن این میوه پر خاصیت اقدام میکنند باید توجه کنند تا به درختچه ها آسیب وارد نکنند زیرا این درختچه ها از فرسایش خاک و سیل جلوگیری میکنند و پناهگاه خوبی برای حیوانات حیات وحش می باشند.این زرشک معمولا در ارتفاعات خراسان شمالی، لرستان، اصفهان، ایلام به فراوانی دیده میشود. زرشک دارای خواص دارویی زیادی می باشد که در ادامه به آنها می پردازیم.

خواص زرشک کوهی

خواص زرشک کوهی

زرشک کوهی بهترین گزینه برای افراد دیابتی می باشد، این میوه با طعم ترشی که دارد باعث پایین آمدن قند خون شده، طبق تحقیقات ماده ای در زرشک وجود دارد که باعث کنترل قند خون در افراد دیابتی میشود. گاهی گردش خون به خوبی در بدن انجام نمیشود و این باعث ضربان نامنظم قلب یا حتی سکته قلبی می شود. آریتمی قلبی نام دیگر این نامنظمی در ضربان قلب است. افرادی که مبتلا به آریتمی قلب هستن بهترین گزینه برای آنها، مصرف زرشک کوهی می باشد که باعث سلامت قلب و تنظیم فشار خون می باشد.

عفونت ها نتیجه ورود باکتری به بدن می باشند.این باکتری به سلول های بدن چسبیده و باعث ایجاد التهاب وعفونت میشوند. از این رو زرشک باعث جلوگیری از اتصال باکتری با سلول های بدن شده و عفونت ها را از بین می برد.

اگر از داشتن جوش ها و آکنه ها رنج می برید و دلتان پوست صاف و زیبا میخواهد، از ماسک زرشک غافل نشوید. این ماسک با کنترل چربی پوست باعث از بین رفتن آکنه و جوش های شما میگردد.

اثرات اوره در بدن، تشکیل سنگ های کلیه می باشد، زرشک کوهی اثر اوره را در بدن کم کرده و تشکیل کریستال های ریز در کلیه جلوگیری و در نتیجه کریستال های درشت تشکیل نمیشوند. یبوست باعث درد های شکمی و معده می با‌شد، از طرفی زرشک باعث رفع یبوست شده و بیماری های گوارشی را از بین میبرد.

تا حالا در مورد باکتری های روده شنیده اید؟این باکتری ها از انسداد روده و بیماری سرطان روده جلوگیری میکنند، فیبر موجود در زرشک کوهی باعث افزایش این باکتری ها در روده میشوند. از طرفی فیبر زرشک کوهی میتواند کلسترول بد خون را کاهش دهد.

این میوه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و با رادیکال های آزاد که باعث بروز بیماری های سرطانی در بدن میباشند، مقابله میکند. ویتامین C موجود در زرشک کوهی باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و تحریک تولید گلبول های سفید می گردد و این خود به لخته شدن خون، کمک میکند. در بیمارانی که شیمی درمانی انجام میدهند، بعد از هربار تزریق مواد شیمی درمان، تعداد گلبول های سفید پایین می آید و بدن فرد آسیب پذیر تر میشود،به این عزیزان توصیه میشود حتما از آب زرشک کوهی استفاده کنند تا سریعا گلبول های سفید در بدنشان تولید شود.

این میوه باعث جلوگیری از بیماری سرماخوردگی میشود. یکی دیگر از خواص زرشک کوهی، تنظیم پریود در خانم هایی می باشد که دچار بی نظمی پریود می باشند. بی نظمی در پریود ممکن است در اثر کمبود آهن باشد، زرشک کوهی باعث جذب آهن در بدن می گردد لذا در هنگام مصرف غذاهای گوشتی، اسفناج و.. که سرشار از آهن می باشند، حتما از زرشک استفاده شود تا آهن موجود در آنها در بدن جذب شود. از اصلی ترین خواص زرشک پاک سازی صفرا و کبد می باشد که در ادامه مفصل درمورد آن توضیح خواهیم داد.

زرشک کوهی برای کبد چرب

زرشک کوهی برای کبد چرب

کبد یکی از ارگان های مهم بدن ما به حساب می آید. این عضو، ویتامین، مواد معدنی، آهن مورد نیاز بدن را در خود ذخیره میکند. سم زدایی خون را به خوبی انجام میدهد. هورمون ها را تجزیه میکند. کبد باعث تولید مایع زرد رنگ در کیسه صفرا میشود. این مایع زرد باعث هضم چربی های وارد شده به بدن می گردد. پس ما باید از کبد و کیسه صفرا خود به خوبی محافظت کنیم.

کبد چرب باعث میشود تا کبد وظایف خود را به خوبی انجام نداده و در تمام ارگان های بدن اختلال ایجاد میشود. مواد معدنی، ویتامین ها از بدن دفع شده و مواد سمی در خون افزایش می یابد. چربی و کلسترول بالا رفته و در نتیجه فرد دچار بیماری های فراوان می گردد. از طرفی رژیم های بد غذایی و مصرف چربی ها باعث اختلال در ترشح مایع صفرا میشود.

زرشک کوهی باعث بهبود ترشح مایع صفرا می گردد و کلسترول بد خون را از بین می برد. در نتیجه باعث پاک سازی کبد و صفرا میشود.افرادی که از داشتن کبد چرب رنج می برند، باید زرشک کوهی را در رژیم روزانه خود قراردهند. یکی از بهترین نوشیدنی ها برای افراد با کبد چرب مصرف چای زرشک کوهی می باشد به طوری که دو لیوان زرشک را با یک لیوان آب مخلوط کرده تا دم بکشد. این دمنوش قرمز باعث پاکسازی کبد و صفرا شده و همچنین چربی زدایی قوی در بدن دارد. تفاوت زرشک کوهی با زرشک پلویی در مقدار آب موجود در دانه های آنهاست.

زرشک کوهی آبدار می باشد و برای آبگیری مناسب تر است، آب زرشک اصل به رنگ تیره می باشد. از این رو آب زرشک کوهی بهترین و معجزه آور ترین نوشیدنی برای درمان کبد چرب به حساب می آید. این روزها افراد بومی اقدام به برداشت و فروش زرشک کوهی میکنند زیرا قیمت زرشک کوهی بالاتر از زرشک پلویی می باشد. اگر قصد خرید زرشک کوهی یا آب زرشک را دارید دقت کنید تا این محصولات را به صورت اصل تهیه کنید. توجه کنید که فقط از فروشگاه های معتبر و برند های معروف خرید خود را انجام دهید

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *